Craft and commercial dimension in constructing a beer market [Translated version]

Dimensões artesanal e massificada na construção do mercado cervejeiro
Dimensiones artesanal y comercial en la construcción del mercado cervecero
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Dalmoro, M., Fell, G. (2020). Craft and commercial dimension in constructing a beer market [Translated version]. RAE-Revista de Administração de Empresas, 60(1), 47-58. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020200106

ABNT

DALMORO, M.; FELL, G. Craft and commercial dimension in constructing a beer market [Translated version]. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 60, n. 1, janeiro-fevereiro, p.47-58, 2020. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020200106

Marlon Dalmoro - Universidade do Vale do Taquari, Centro de Gestão Organizacional, Lajeado e RS - Other articles of this author
Guilherme Fell - Universidade do Vale do Taquari, Centro de Gestão Organizacional, Lajeado e RS - Other articles of this author

 

ABSTRACT

Recent studies have shown that market construction is a dynamic process involving multiple actors in hegemonic and alternative positions. To understand the interconnection of these positions, the study aims to analyze how the dynamics of configuration and reconfiguration of a market frame the hegemonic and alternative positions in a multidimensional system. Using an interpretative approach, we examine the Southern Brazil (Rio Grande do Sul state) brewing market to describe the interconnection of craft (alternative) and mass (hegemonic) dimensions. We observe a constant process of overflowing and realignment of tensions and practices that enable the coexistence of different dimensions around a common market configuration. The results allow theorizing about a specific type of connection—covalent—between the multiple market dimensions, in which the practices of actors repel and attract both dimensions constantly, without definitive stabilization around a single dimension.

KEYWORDS: Market dynamics, market practice, market dimensions, covalent bonds, beer.

 

RESUMO

Estudos recentes têm evidenciado que a construção de mercados é um processo dinâmico gerado por múltiplos atores em posições hegemônicas e alternativas. Buscando compreender a interligação dessas posições, o estudo tem como objetivo analisar como as dinâmicas de configuração e reconfiguração de um mercado resultam num enquadramento das posições hegemônicas e alternativas em um sistema multidimensional. Por meio de uma abordagem interpretativa, toma-se o mercado cervejeiro do Rio Grande do Sul como contexto para analisar a interligação das dimensões artesanal (alternativa) e massificada (hegemônica). Identifica-se um processo constante de transbordamento e realinhamento das tensões e práticas capaz de preservar a coexistência das diferentes dimensões. Os resultados permitem teorizar sobre uma forma distinta de ligação entre as dimensões de um mercado, denominada covalente, na qual as práticas desempenhadas por atores repelem e atraem ambas as dimensões constantemente, sem que ocorra a estabilização definitiva em torno de uma única dimensão.

Palavras-chave: Dinâmicas de mercado, práticas de mercado, dimensões do mercado, ligações covalentes, cerveja.

RESUMEN

Estudios recientes han evidenciado que la construcción de mercados es un proceso dinámico generado por múltiples actores en posiciones hegemónicas y alternativas. Buscando comprender la interconexión de esas posiciones, esta investigación tiene como objetivo analizar cómo las dinámicas de configuración y reconfiguración de un mercado resultan en un encuadramiento de las posiciones hegemónicas y alternativas en un sistema multidimensional. Por medio de un enfoque interpretativo, se toma el mercado cervecero del sur de Brasil (estado de Rio Grande do Sul) como contexto para analizar la interconexión de las dimensiones artesanal (alternativa) y masificada (hegemónica). Se identifica un proceso constante de desbordamiento y realineamiento de tensiones y prácticas capaz de preservar la coexistencia de las diferentes dimensiones. Los resultados permitieron teorizar sobre una forma distinta de conexión entre las dimensiones de un mercado –llamada covalente– en la cual las prácticas desempeñadas por actores repelen y atraen ambas dimensiones constantemente, sin que se produzca la estabilización definitiva en torno a una sola dimensión.

PALABRAS CLAVE: Dinámicas de mercado, prácticas de mercado, dimensiones del mercado, vínculos covalentes, cerveza.

 

Num. Páginas: 
47-58

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