Ad blocking: Adoption discourses and advertising anti-consumption

Ad blocking: Discursos de adoção e de anticonsumo da publicidade
Ad blocking: Discursos de adopción y de anticonsumo de la publicidad
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Erbisti, M., Suarez, M. C. (2019). Ad blocking: Adoption discourses and advertising anti-consumption. RAE-Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management), 59(3), 170-182. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020190303

ABNT

ERBISTI, M.; SUAREZ, M. C. Ad blocking: Adoption discourses and advertising anti-consumption. RAE-Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management), v. 59, n. 3, may-june, p.170-182, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020190303

Marcos Erbisti - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto COPPEAD de Administração, Rio de Janeiro, RJ e Brasil - Other articles of this author
Maribel Carvalho Suarez - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto COPPEAD de Administração, Rio de Janeiro, RJ e Brasil - Other articles of this author

ABSTRACT

This study investigates the discourse regarding the use of ad blockers. Three themes emerged regarding this technology based on in-depth interviews with consumers who had activated ad blockers: 1) utonomy and control over advertising influence; 2) Internet interactions: asymmetry, paradoxes, and the quest for equity; and 3) Efficiency and convenience. Based on the results, this paper discusses anti-consumption positioning as the study of the “reasons against” consumption. The paper proposes complementary approaches to anti-consumption research, less based on intentional and consumer-conscious aspects and power as an entity disputed by actors and less

KEYWORDS | Ad blocker, anti-consumption, consumer resistance, power, online advertising.

 

 

RESUMO

A presente pesquisa investiga os discursos em torno do uso dos ad blockers. A partir de entrevistas em profundidade com consumidores que ativaram bloqueadores, três discursos emergiram em torno dessa tecnologia: 1) autonomia e controle dos efeitos da publicidade; 2) trocas na internet: assimetria, paradoxos e busca de equidade e 3) eficiência e conveniência. A partir desses resultados, discute-se o posicionamento dos estudos de anticonsumo como o estudo das “razões contra” o consumo. O trabalho propõe abordagens complementares na pesquisa de anticonsumo, menos baseadas nos aspectos intencionais e conscientes dos consumidores e na noção de poder como entidade disputada pelos atores.

PALAVRAS-CHAVE | Ad blocker, anticonsumo, resistência, poder, publicidade on-line.

 

 

RESUMEN

El presente estudio investiga las narrativas que constituyen el discurso de los consumidores en la adopción de ad blockers. Basados en entrevistas en profundidad con consumidores que activaron ad blockers, se identificaron tres discursos principales en torno a esta nueva tecnología: 1) Autonomía y control de los efectos de la publicidad; 2) Intercambios en Internet: asimetría, paradojas y búsqueda de equidad, y 3) Eficiencia y conveniencia. A partir de los resultados, se discute el posicionamiento de los estudios de anticonsumo como el estudio de las "razones contra" el consumo. El trabajo propone enfoques complementarios en la investigación de anticonsumo, menos basados en los aspectos intencionales y conscientes de los consumidores y en la noción de poder como entidad disputada por los actores.

PALAVRAS CLAVE | Ad blocker, anticonsumo, resistência al consumo, poder, publicidad online.

 

Num. Páginas: 
170-182

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