Pessimism and uncertainty of the news and investor’s behavior in Brazil [Translated version]

Pessimismo e incerteza das notícias e o comportamento dos investidores no Brasil
Pesimismo e incertidumbre de las noticias y comportamiento de los inversores en Brasil
Cite

APA

Galdi, F. C., Gonçalves, A. M. (2018). Pessimism and uncertainty of the news and investor’s behavior in Brazil [Translated version]. RAE-Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management), 58(2), 130-148. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020180203

ABNT

GALDI, F. C.; GONçALVES, A. M. Pessimism and uncertainty of the news and investor’s behavior in Brazil [Translated version]. RAE-Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management), v. 58, n. 2, March-April, p.130-148, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020180203

Fernando Caio Galdi - FUCAPE - Other articles of this author
Arthur Martins Gonçalves - FUCAPE - Other articles of this author
ABSTRACT
How investors impound qualitative information released by the media into prices, especially in a less efficient market such as Brazil, helps understand the types of news most sensitive to investors. This study investigates the relationship between the content of the daily editions of specialized financial media in Brazil, captured by a metric of textual tone, and returns and volatility of market indices. Our database contains 1,237 daily editions of the newspaper “Valor Econômico,” between 01/02/2012 and 12/30/2016. The results indicate that the market put more weight on the words “uncertainty” and “negative” in the news. “Uncertainty" has negative relation to current market-returns and weak evidence that news with “negative” terms have positive associations with current market-volatility. The evidences obtained point to the existence of informative content in the news published by the specialized media in Brazil, especially with the words “negative” and “uncertainty.”
KEYWORDS | Sentiment analysis, textual analysis, financial media, Brazil, efficient markets.
 

 

RESUMO
Investidores formam suas expectativas sobre os fluxos de caixa futuros das empresas considerando as informações quantitativas e qualitativas a que têm acesso. O entendimento de como os preços de mercado incorporam as informações qualitativas divulgadas pela mídia, especialmente em um mercado com menor nível de eficiência como o Brasil, ajuda na compreensão de quais tipos de notícia mais sensibilizam os investidores. Nesse contexto, este trabalho estuda a relação entre o teor das edições diárias da mídia financeira especializada no Brasil, capturado por uma métrica de tom textual, e a rentabilidade e volatilidade dos índices de mercado. A base de dados estudada contém 1.237 edições diárias do jornal Valor Econômico, compreendendo o período entre 2/1/2012 e 30/12/2016. Os resultados indicam que o mercado avalia com maior peso palavras de incerteza e negativas divulgadas nas notícias. A aparição de termos do tipo “incerteza” tem relação negativa com a rentabilidade, e há indícios mais fracos de que termos relacionados a palavras “negativas” têm associação positiva com a sua volatilidade. Tomadas em conjunto, as evidências obtidas neste estudo apontam para a existência de conteúdo informativo nas notícias veiculadas pela mídia especializada no Brasil, especialmente notícias com palavras “negativas” e de “incerteza”.
PALAVRAS-CHAVE | Análise de sentimento, análise textual, mídia financeira, Brasil, mercado eficiente.
 

 

RESUMEN
Los inversores forman sus expectativas sobre los flujos de caja futuros de las empresas, considerando la información cuantitativa y cualitativa a la que tienen acceso. La comprensión de cómo los precios de mercado incorporan las informaciones cualitativas divulgadas por los medios, especialmente en un mercado con menor nivel de eficiencia como Brasil, ayuda a la comprensión de qué tipos de noticias más sensibilizan a los inversores. En este contexto, este trabajo estudia la relación entre el tenor de las ediciones diarias de los medios de comunicación financieros especializados en Brasil, capturado por una métrica de tono textual, y la rentabilidad y volatilidad de los índices de mercado. La base de datos estudiada contiene 1.237 ediciones diarias del periódico “Valor Económico”, que comprenden el período del 02/01/2012 al 30/12/2016. Los resultados indican que el mercado evalúa con mayor peso palabras de incertidumbre y negatividad divulgadas en las noticias. La aparición de términos como “incertidumbre” tiene una relación negativa con la rentabilidad, y hay indicios más débiles de que las palabras “negativas” tienen una asociación positiva con la volatilidad. Las evidencias obtenidas en este estudio muestran la existencia de contenido informativo en las noticias difundidas por los medios especializados en Brasil, especialmente noticias con palabras “negativas” y de “incertidumbre”.
PALABRAS CLAVE | Análisis de sentimiento, análisis textual, medios de comunicación financieros, Brasil, mercado eficiente.
Num. Páginas: 
130-148

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Portal FGVENG

Escolas FGV

Acompanhe na rede