Lower financial literacy induces use of informal loans [Original version]

Deficit de alfabetização financeira induz ao uso de empréstimos em mercados informais
Déficit de educación financiera induce el uso de préstamos en mercados informales
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Santos, D. B., Mendes-da-Silva, W., Gonzalez, L. (2018). Lower financial literacy induces use of informal loans [Original version]. RAE-Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management), 58(1), 44-59. http://dx.doi.org/10.1590/s0034-759020180105 

ABNT

SANTOS, D. B.; MENDES-DA-SILVA, W.; GONZALEZ, L. Lower financial literacy induces use of informal loans [Original version]. RAE-Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management), v. 58, n. 1, January-February, p.44-59, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/s0034-759020180105 

Danilo Braun Santos - UNIFESP-EPPEN - Other articles of this author
Wesley Mendes-da-Silva - FGV EAESP - Other articles of this author
Lauro Gonzalez - FGV EAESP - Other articles of this author

ABSTRACT

Finance literature documents associations between a family’s financial literacy and its propensity to borrow. However, most studies focus exclusively on formal loan markets. Based on 2,023 observations about financial behavior of Brazilian families, we examined the impacts of financial literacy on informal borrowing, such as loans from friends or moneylenders. Using multinomial logit models, we compared financial literacy’s effects on the propensity to take informal loans between families that did not borrow at all and those who took bank loans. Financial literacy is measured by the investment in capitalization bonds, a financial instrument in the Brazilian market. The results suggest that financial literacy’s relevance to informal loans may exceed that for formal credit channels. 

KEYWORDS | Loan, informal loan, financial literacy, capitalization bond, behavioral finance.

 

 

RESUMO

A literatura de finanças documenta associações entre alfabetização financeira de famílias e sua propensão a tomar empréstimos. Contudo verifica-se predominância de estudos que se concentram exclusivamente em mercados formais de crédito. Com base em 2.023 observações sobre comportamento financeiro de famílias brasileiras, examinamos impactos da alfabetização financeira sobre a tomada de empréstimos em mercados informais, tais como empréstimos obtidos com amigos/conhecidos, ou mesmo agiotas. Com o emprego de modelos logit multinomiais, mensuramos os efeitos da alfabetização financeira sobre a propensão a tomar empréstimos na informalidade, comparando dois grupos: famílias que não contrataram nenhum tipo de empréstimo, e aquelas que tomaram empréstimos bancários. Adotou-se como proxy para o nível de alfabetização financeira o consumo de um produto financeiro encontrado no mercado brasileiro, o título de capitalização. Os resultados sugerem que a alfabetização financeira pode ter maior relevância na propensão a empréstimos informais comparativamente ao crédito formal.

PALAVRAS-CHAVE | Crédito, crédito informal, alfabetização financeira, títulos de capitalização, finanças comportamentais.

 

RESUMEN

La literatura de finanzas documenta asociaciones entre la educación financiera de familias y su propensión a sacar préstamos. No obstante, se verifica la predominancia de estudios que se concentran exclusivamente en mercados formales de crédito. Con base en 2.023 observaciones acerca del comportamiento financiero de familias brasileñas, examinamos los impactos de la educación financiera sobre la toma de préstamos en mercados informales, tales como préstamos obtenidos con amigos/conocidos, o inclusive usureros. Con el empleo de modelos logit multinomiales medimos los efectos de la educación financiera sobre la propensión a sacar préstamos informalmente, comparando dos grupos: familias que no contrataron ningún tipo de préstamo, y las que sacaron préstamos bancarios. La proxy adoptada para el nivel de educación financiera es el consumo de un producto financiero encontrado en el mercado brasileño, el título de capitalización. Los resultados sugieren que la educación financiera puede tener mayor relevancia en la propensión a sacar préstamos informales, comparativamente a la restricción de crédito formal.

PALABRAS CLAVE | Crédito, crédito informal, educación financiera, títulos de capitalización, finanzas comportamentales.

 

Num. Páginas: 
44-59

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