Designing architectural marketing capabilities to increase the performance of small and mediumsized enterprises

Desenvolvendo os componentes da orientação para o mercado para melhorar o desempenho de pequenas e médias empresas
Diseño de capacidades de marketing arquitectónico para aumentar el rendimiento de pequeñas y medianas empresas
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Mulyana, M., Zakaria, Z., Mahmood, R. (2021). Designing architectural marketing capabilities to increase the performance of small and mediumsized enterprises. RAE-Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management), 61(4), 1-16. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020210404

ABNT

MULYANA, M.; ZAKARIA, Z.; MAHMOOD, R. Designing architectural marketing capabilities to increase the performance of small and mediumsized enterprises. RAE-Revista de Administração de Empresas (Journal of Business Management), v. 61, n. 4, July-August, p.1-16, 2021. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020210404

Mulyana Mulyana - Universitas Islam Sultan Agung, Department of Management Science, Faculty of Economics, Semarang e Indonésia - Other articles of this author
Zainuddin Zakaria - Universiti Teknologi MARA, Faculty of Business and Management, Dungun, Terengganu e Malásia - Other articles of this author
Rosman Mahmood - Universiti Teknologi MARA, Faculty of Business and Management, Dungun, Terengganu e Malásia - Other articles of this author

ABSTRACT

This study aims to examine the relationship between the components of market orientation, i.e., customer orientation, competitor orientation, interfunctional coordination, architectural marketing capabilities and business performance. Researchers have been trying to find a solution for the gap that exists between market orientation and business performance. The respondents of this study were the owners or heads of 358 SMEs located in Central Java, Indonesia. This study used structural equation modeling (SEM) for data analysis. The results showed that customer orientation (CSO), competitor orientation (CO), and inter-functional coordination (IC) have a significant effect on architectural marketing capabilities (AMC) and business performance (BP), and that AMC also has a significant effect on business performance. Furthermore, architectural marketing capabilities can mediate the relationship between customer orientation, competitor orientation, inter-functional coordination and business performance.

KEYWORDS | Customer orientation, competitor orientation, inter-functional coordination, architectural marketing capabilities, business performance.

 

 

RESUMO

Este estudo tem como objetivo examinar a relação entre os componentes da orientação para o mercado – orientação para o cliente, orientação para a concorrência, coordenação interfuncional e capacidades de arquitetura de marketing – e o desempenho da empresa. Pesquisadores vêm tentando encontrar uma solução para a lacuna existente entre a orientação para o mercado e o desempenho da empresa. Os sujeitos deste estudo foram 358 proprietários ou gestores de pequenas e médias empresas (PMEs) em Java Central, na Indonésia. A pesquisa utilizou Modelagem de Equações Estruturais (SEM) para analisar os dados. Os resultados mostraram que a Orientação para o Cliente (OCL), a Orientação para Concorrência (OC) e a Coordenação Interfuncional (CI) tiveram uma influência significativa nas Capacidades de Arquitetura de Marketing (CAM) e no Desempenho da Empresa (DE), e que as CAM também tiveram uma influência significativa no desempenho da empresa. Além disso, as CAM podem mediar a relação entre a orientação para o cliente, a orientação para a concorrência, a coordenação interfuncional e o desempenho da empresa.

PALAVRAS-CHAVE | Orientação para o cliente, orientação para a concorrência, coordenação interfuncional, capacidades de arquitetura de marketing, desempenho da empresa.

 

RESUMEN

Este estudio tiene como objetivo determinar el efecto de los componentes de orientación del mercado, a saber, la orientación al cliente, la orientación a la competencia, la coordinación entre funciones y recursos de marketing arquitectónico en el rendimiento del negocio. Los investigadores están tratando de encontrar una solución para la brecha que existe entre la orientación al mercado y el desempeño comercial. Los encuestados de este estudio fueron 358 propietarios o líderes de pymes en Java Central, Indonesia. Esta investigación utilizó el modelado de ecuaciones estructurales (SEM) como análisis de datos. Los resultados mostraron que la orientación al cliente (CSO), la orientación a la competencia (CO) y la coordinación interfuncional (IC) tuvieron una influencia significativa en la capacidad de marketing arquitectónico (AMC) y en el desempeño comercial (BP). Asimismo, la AMC tuvo una influencia significativa en el desempeño comercial. Además, las capacidades de marketing arquitectónico pueden mediar la relación entre la orientación al cliente, la orientación a la competencia, la coordinación interfuncional y el rendimiento empresarial.

PALABRAS CLAVE | Orientación al cliente, orientación a la competencia, coordinación funcional, habilidades de marketing arquitectónico, desempeño comercial.

Num. Páginas: 
1-16

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